fredag, augusti 05, 2005

Arbetstider.
Det finns de som förespråkar 6 timmars dag. Nej tack säger jag som timasntälld, då behöver jag jobba 6 dagar i veckan för att få ihop min heltid. Visst gör jag redan det, men det är för att få in extra pengar utöver. Jag jobbar hellre mycket och sällan. Något som är riktigt bisarrt är delad tur.
Man jobbar då till exempel 7-12, 17-22 samma dag. Vad ska man göra de timmar man är ledig, vem kan slappna av när man vet att man ska till jobbet om några timmar? Man jobbar tidig morgon och sen kväll. Precis som Rich skrev i en kommentar att dessa tider inte hade förekommit på en manlig arbetsplats. Varför går man med på att gå hem ett par timmar mitt på dagen då det är stiltje på jobbet, för att kommunen ska spara pengar och effektivisera personalstyrkan.
I framtiden kommer kanske alla gå på jour istället. Man har 24 timmars pass, med jourersättning, alltså hela 25 kr/tim! Om någon larmar så stämplar du in och går på larmet, och får full lön för den tid du är "på golvet". Sedan stämplar du ut igen. Precis som det är när du har sovande jour, fast på dagen. Då kan personalen få ett rum med TV och gratis kaffe. Suveränt. Kanske ska sälja den idén till kommunerna, där kan dom spara pengar. Eller så kan man ju sätta in mer oxascand så att dom gamla sover mer. Kräver mindre då. Jahaja, där är vi en konspiration på spåren!!

8 Comments:

At 7:36 em, Blogger gummo said...

gud vad kul med en vårdbiträdes blogg. Jag själv är ett gammalt vårdbiträde som pluggat till sjuksköterska.
jag länkar till dig från min blogg bums.

 
At 12:45 fm, Blogger Vårdbiträdet said...

Kul att höra :) Tack!

 
At 5:13 em, Anonymous Anonym said...

Folk går med på delade turer för att arbetsgivaren kör med utpressning och menar att annars måste man jobba varannan helg för att täcka upp schemat. Och ingen vill jobba varannan helg (konstigt?!) så då accepterar man istället.
Gör som jag - byt jobb!

 
At 10:18 em, Blogger Vårdbiträdet said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 4:34 em, Anonymous Anonym said...

Förstår dina invändningar mot sex timmarsdagen. Jag befarar att det också finns en risk att de timanställdas timlöner inte går upp till den nivån de borde vid en ändring. För mig personligen vore det guld att sänka tiden till sex timmar om dagen då kommunen enträget bara vill ge oss undersköterskor 80% tjänster. Att sänka arbetsdagen för oss innebär enbart en löneförhöjning. En annan viktig fråga är att höja kvälls- och helg ob-tilläggen. De är ju bara på några fjuttiga kronor. Vilken annan branch hade accepterat det?

Det som du tar upp är problem som inte kommer ändras sålänge vi tillitar oss på kommunalarbetar förbundet. På nått sätt måste vi hitta vägar att förbättra för oss själva.

 
At 12:52 em, Anonymous Anonym said...

6 timmars arbetsdag vore fan grymt, det givna målet! är man timvikarie kan man ju jobba hur mycket/lite man vill, oavsett 6- eller 8-timmarsdag. delad tur suger, gör istället som jag: hela dagen + hela kvällen några veckor i rad (ca 14 timmar/dag). "olagligt" skriker nån. på lönekontoret eller från chefshåll har jag inte hört ett ljud än så länge. (sedan jag började köra mastodontpassen, december 2004) Ingen bryr sig. en timmis är en timmis.

 
At 10:45 fm, Anonymous Anonym said...

Ska man inte få heltid om man jobbat motsvarande tid under typ ett år? Det står i lagen tror jag.

 
At 11:01 em, Blogger Vårdbiträdet said...

Efter 36 mån tror jag att det är.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com Bloggtoppen.se free web stats