torsdag, augusti 04, 2005

Har så mycket irritation inom mig idag, kanske är efterslängar av mensen :)
Men en annan grej ja tänkte idag är hur mycket slarv det är med mediciner. Att alla inte inser vidden av att ge mediciner vid rätt tidpunkt och på rätt sätt. Det är inte personalens fel, för det man inte vet kan man inte göra något åt, men att vem som helst kan få en delegering på några minuter tycker jag är fel! Så som det ser ut i dag kan inte jag göra så hemskt mycket fel, på grund av att de flesta får sina mediciner i färdiga påsar direkt från apoteket, men ifall någon får en tillfällig medicin, tex antibiotika så fördelas dessa i en sk. dosett. Där sker slarvet, folk glömmer titta i dosetten. Personal som inte tar ansvar är ett av problemen.

2 Comments:

At 1:05 em, Anonymous Anonym said...

Arbetade som sjuksköterska på sjukhem för några år sen. Rutinen var sån att man ställde ut hela dagens medicin fördelat i olikfärgade muggar i en låda i köket. Personalen på resp. avd var delegerade att se till att rätt medicin gavs åt rätt patient vid rätt tid.
När jag vid lunch passerade en av vårdavd. såg jag röda koppar på borden, vilket betydde att alla fått sina kvällsmediciner till lunch. Det blev att gå iggenom medicinlistor samt få alla gamla i säng pga ett stort sömnbehov :)

 
At 12:47 fm, Blogger Vårdbiträdet said...

haha, sånt man kan skratta åt efter hand, men kanske inte just då. kan nästan känna paniken! Ja hade låst in mig nånstans, bäddat ner mig i nåns säng :)

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com Bloggtoppen.se free web stats