söndag, januari 21, 2007

Nu ska ni få höra om något spännande, som jag aldrig hört talas om innan... Nämligen LAS-företräde! Om man har gjort 12* månader under 3 år så får man ett sorts företräde till alla vikariat i kommunen. Fick tipset så jag ringde nån å frågade hur mycket ja har arbetat de senaste 3 åren... det var på dagen ganska 12 mån, så nu ringer folk kors å tvärs om olika vikariat. Bara att välja å vräka. Skönt att ha en titel samt erfarenhet från andra verksamheter. Jag har lämnat in en ansökning på ett vik som jag får reda på i februari. Nu har jag alltså större chans att få det i och med det här jag precis fått höra om. Tack för det!
Om det är nån annan som tycker att ni jobbat ett tag så ska ni ringa personalavdelningen å kolla. Nämligen inget som sker automatiskt, man måste ansöka om företrädet.

* baserat på dagar, inte timmar

3 Comments:

At 3:38 em, Anonymous Anonym said...

Nja, efter vad jag har förstått så är arbetsgivaren skyldig att meddela dig när du blivit "lasad".
Det verkar iaf vara regel här i Varberg.

 
At 9:10 em, Blogger Vårdbiträdet said...

jag fick veta att jag var tvungen att hålla kolla på det själv, men sen e ja ju inte lasad utan bara nåt sorts företräde, så hur det e med det andra vet jag inte...

 
At 5:39 em, Blogger pettersson said...

Att bli lasad,är i det flesta fall-abolut inget bra,för kommunen landstinget,kringår lagen
Ja,man är berättigad till en anställning då,men även om man har arbetat i många år,även om man har usk-utb,så väljer oftast kommunen att ej anställa,eftersom att det är mkt billigare med vik,så då får man helt enkelt sluta igen o får alltså inte ens vicka.
Vet väldigt många som har blivit behandlade så.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com Bloggtoppen.se free web stats