måndag, november 20, 2006

LAS-lagen om anställningsskydd, skydd??
Har en vän som efter 3 år skulle bli LAS:ad, men fick som svar att det finns ingen tjänst till dig så om en månad så tyvärr kan du inte vara kvar i kommunen. ALLS! Med andra ord helt arbetslös istället.Vad är det för skydd? Jasså det var arbetsgivarens skydd vi pratade om... då fattar jag!

VA!???

Om man har kunnat ge någon jobb i tre år så måste det väl för tusan finnas en tjänst? Eller?! Skitbra att kunna köra slut på vikarier och ta in nästa lilla i tre år å sen tack å hej.

LAS=Lagen om att bli sparkad.


"Om en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren som vikarie i sammanlagt mer än tre år under de senaste fem åren, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2001:298)."

11 Comments:

At 7:59 em, Anonymous Anonym said...

Vad i h-e är det frågan om va va va?????Vad händer med folk? Det måste ju för höge farao vara kriminellt att behandla en människa på detta sätt!!!!Vad säger facket t ex???Finns det ingen högre instans att vända sig till????Eller varför inte Sverker-program Plus eller uppdrag granskning???Ngt som brukar vara riktigt obekvämt är om det kommer artiklar i tidningarna!!!!På dom jävlarna bara heja heja!!!!

 
At 3:06 em, Anonymous Anonym said...

LAS är bra för dem som redan har en fast anställning, men är dåligt för övriga. Därmed uppstår två grupper på arbetsmarknaden, nämligen de som skyddas av LAS och de som inte för det.

 
At 1:49 em, Anonymous Anonym said...

Ha....ger inte en spänn för LAS!!!

Jag var anställd sammanhängande i mer än 5 år på ett Universitet...som Universitets adjunkt... sedan sa jag upp mig själv!!! Jag var så förbannat trött på mina 6- månadersförordnanden. Det känndes ovärdigt. Jag visste att jag gjorde ett bra jobb, jag visste att jag behövdes. Arbetsgivaren erbjöd högre lön och allt möjligt annat - UTOM EN FAST ANSTÄLLNING. Då fick det vara för mig, då sa jag - TACK OCH HEJ!!!!

Jag har inte ångrat mig en sekund.

 
At 7:59 em, Anonymous Anonym said...

Hallå!
Sitter och kollar runt lite på nätet angående LAS- Lagen om anställningsskydd och hittade din blogg. Blev nyfiken, här kanske finns tips och svar?:)

Jag funderar lite på hur LAS;en fungerar. Är det år, timmar eller hur räknas det? Jag har hört att det är timmar som räknas, men ser nu på nätet att det verkar vara år? Om det nu är år som räknas, hur räknas dom då? Måste man ha ett vikariat, eller räknas timmis? Jag har varit timmis i ca 2,5år inom omsorgen. Har precis fått ett vikariat med månadslön nu. Vikariatet är på 7 månader, med troligtvis förlängning. Men nu undrar jag. I april är det 3 år sen jag börjat jobba inom omsorgen. Blir jag LAS;ad då?

Tacksam om någon har några svar!

/Therese Eklund

 
At 10:52 em, Blogger Vårdbiträdet said...

Den dagen du jobbat 3 år, heltid.. minns ej antal timmar det innebär så blir (eller ska du bli:) LAS:ad, detta ska ske inom en 5 års period.

Den kommer 1 juli i år bli ändring på det med den nya regeringen som sänker tiden till 2 år.

Du kan ringa till din löneförrättare och kolla hur många timmar du har jobbat.
Lycka till!!

 
At 10:53 em, Blogger Vårdbiträdet said...

oj, hejkon bejkon, skrev konstigt. Du ska under en 5 års period ha gjort 3 heltidsår, ska det va :)

 
At 11:46 fm, Anonymous Anonym said...

Hej igen.
Så kan de inte vara. Min kära kollega har inte jobbat heltid under sin vikarie period. Hon blev sen LAS;ad utan att ha haft något vikariat eller liknande. Enbart bara på timmarna hon jobbat under en viss period.

Jag är förvirrad!

 
At 9:03 em, Blogger Vårdbiträdet said...

Du behöver inte ha gjort heltid under 3 år i följd, bara det är inom en 5 års period.
Alltså under 5 år (eller mindre) ska du ha gjort runt 5500 timmar, vilket innebär tre års heltid.

 
At 10:34 em, Anonymous Anonym said...

Jaha! Nu är jag me! :)

Då är jag nog snart uppe i de, eller iaf om ett tag. Men då kanske dom inte vill ha mig kvar sen när de närmar sig LAS. Har hört många historier om de. Att folk inte får jobba som vikarier när dom närmar sig LAS;en.. sjukt!

 
At 3:00 fm, Anonymous Anonym said...

Amiable fill someone in on and this post helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

 
At 11:05 fm, Anonymous Anonym said...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com Bloggtoppen.se free web stats