tisdag, mars 06, 2007

Såg på nyheterna nu ikväll och det var ett inslag om vårdpersonal o stickrisken. De presenterade siffrorna att 80% av tillfrågad personal sticker/skär sig ett par gånger i månaden!!!!!! VA!!?? Måste vara fel på siffrorna, annars är det här något riktigt allvarligt som ska tas tag i, på en gång!
Så får det inte vara, pratade med mina kollegor (de nya :) då flera uppgav att de inte fått lära sig "en-hand-greppet" man SKA använda sig av när man sätter på skyddet på använd kanyl! Borde det inte vara lika viktigt att lära ut vid tex delegering som att man tittar i ordinationen??

Jösses, ska ta tag i och lära ut det i min arbetsgrupp. Så enkel metod som minimerar riskerna för i allafall stickskador.

3 Comments:

At 2:16 em, Anonymous Anonym said...

Ett par gånger i månaden låter lite väl extremt. Själv har jag stuckit mig två gånger i år, senast nu i morse.

 
At 9:11 em, Blogger Vårdbiträdet said...

Usch, hur går det till efteråt?
Fast två gånger i år låter också mycket, om ni är 15 anställda som i snitt har stucklit sig 2 gånger i år, så blir det ju ändå en stickskada typ varann dag! vad gör MAS:en? Ingen borde väl sticka sig? Det ska ju finnas tillgängliga hjälpmedel för att minimera riskerna.

 
At 2:28 em, Anonymous Anonym said...

Nja, det ska också påpekas att jag inan detta hade insulindeligation i ett år utan att sticka mig en endaste gång.
Så jag var nog bara inne i en lite klumpig period.

 

Skicka en kommentar

<< Home

BlogRankers.com Bloggtoppen.se free web stats